{"pageProps":{"data":{"case":{"id":"clqbd3h3584y90cuqxromr857","slug":"ai-skal-cementere-hesehus-plads-i-toppen","titel":"AI skal cementere Hesehus’ plads i toppen","resume":"Hesehus tager en balanceret tilgang til brugen af de nye AI-baserede teknologier","billede":{"id":"clqbcw1ov7q880buqljxxuju4","alt":"Martin Rud Ehmsen","url":"https://media.graphassets.com/e906xWcWThaLRt16ZCuL","height":1000,"width":1000},"dato":"2023-12-06","faktabox":null,"indhold":{"html":"
Hesehus er et ambitiøst bureau, der leverer platforme og webshops til en lang række e-handelsvirksomheder. På rejsen fra 7 til 200 ansatte har firmaet holdt fast i visionen om at have dygtige og motiverede medarbejdere, der er på forkant med udviklingen. Så både typen af marked de opererer på, sammensætningen af medarbejderstaben og ambitionerne om at være markedsledende er som skræddersyet til at omfavne AI og generative sprogmodeller. Men hos Hesehus skal mennesket kunne følge med.
“Vi har en balanceret tilgang til brugen af de nye AI-baserede teknologier. Selvfølgelig skal vi tilbyde vores kunder de nyeste redskaber til at effektivisere deres forretninger og øge kvaliteten af kundeoplevelsen. Det er allerede bygget ind i vores generiske platform, som bliver brugt af nogle af landets største e-handelsvirksomheder. Men vi tror ikke på, at AI vil gøre alle folk arbejdsløse. Det er et nyt, kraftfuldt værktøj. Men det er et værktøj, som nogen skal bruge. Der skal være human in the loop”, siger CTO i Hesehus Martin Rud Ehmsen.
Balancen kommer også til udtryk i den AI-politik virksomheden har pålagt de ansatte at følge. Det er en politik, der revideres månedligt – nogle gange hver 14. dag – fordi udviklingen går så hurtigt. Derfor er den også mere fokuseret på principper end konkrete funktioner i AI-redskaberne.
“Jeg plejer at sige, at man skal slå den rigtige intelligens til, når man bruger den kunstige. Det afspejler sig også i vores AI-politik, der er enkel og uformel, men hjælper medarbejderne til at navigere i AI-spørgsmål. Der er ikke oplistet does & dont’s, for så kan vi ikke lave andet end at ændre dem konstant”, siger Martin Rud Ehmsen.
Politikken består af 8 principper, der både er huskeregler for god brug af AI og opfordringer til vedvarende læring om mulighederne i AI. Blandt huskereglerne er der blandt andet business as usual – rules still apply, Trust only yourself. Be the human in the loop og Use as little data as possible to get as much value as possible. Protect data.
“Vi vil meget gerne signalere internt, at det er mennesket – medarbejderen – der har ansvaret, og at teknologien først og fremmest er et redskab til at motivere og inspirere. Derfor vil vi også have, at vores medarbejdere tænker selv først, skriver ned hvad de vil have og gennemtjekker det svar der så kommer fra AI’en. Vi har for eksempel stadig brug for en dygtig udvikler til at sikre præcision og kvalitet, men det lidt mere kedelige, gentagne kodearbejde kan sagtens automatiseres, så ressourcerne frigives til udvikling,” fortæller Martin Rud Ehmsen.
En af de områder, hvor Hesehus kommer til at omfavne AI er på udviklingen af en digital assistent til internt brug. Målet er at få fodret assistenten med så meget data og historik som muligt, så systemet kan løfte opgaver med eksempelvis at skrive tilbud og lave timeestimater for projekter, men også svare på mere simple spørgsmål omkring regler for sygemelding eller virksomhedens rejsepolitik.
I Hesehus har man valgt at forankre arbejdet med AI i ledelsen. Konkret har man oprettet en AI task force med fire centrale medarbejdere, som løbende skal følge trends og tendenser i udviklingen af nye teknologier. Task forcens rolle er herefter at “oversætte” deres viden til resten af organisationen, og på hvert udviklingsprojekt og [touch point] sidder en af de fire medlemmer med om bordet, for at sikre, at AI-mulighederne bliver tænkt ind fra starten.
“Det er en enorm opgave at følge med, fordi udviklingen går så hurtigt, men vi forsøger i task forcen at agere sparringspartner for alle teams i virksomheden. Det er tydelig strategi fra topledelsen, at vi vil være markedsledende også på brugen af nye redskaber, så det er et grundvilkår, at vi hele tiden udvikler os og vores medarbejdere. Vi er heldige med at have mange tech-interesserede medarbejdere, og der bliver talt om AI hele tiden. Men vi er nødt til at have en retning, og det er strategien en garant for”, siger Martin Rud Ehmsen inden han afslutningsvis løfter sløret for et af de mål, Hesehus arbejder hen imod.
“Vi har haft enormt stor succes ved tidligere år uddelinger af e-handelsprisen, så vi går da selvfølgelig efter at vinde AI-prisen ved den næste.”
"},"originates":[{"titel":"Er nordiske organisationer klar til AI?","slug":"er-nordiske-organisationer-klar-til-ai"}]}},"menu":{"punkter":[{"id":"cm473dtpkbxpu07rs0q80djwd","titel":"AI-kompetencepagten","link":{"slug":"ai-kompetencepagten","titel":"AI-kompetencepagten","type":"landingsside"},"dropdownLinks":[]},{"id":"cljzomt9mhvfv0bt6azpqn2om","titel":"Kompetenceløftet","link":{"slug":"kompetenceloeftet","titel":"Kompetenceløftet","type":"landingsside"},"dropdownLinks":[{"adresse":"kompetenceloeftet","params":null,"ikon":null,"id":"clomvo1yjkc2z0buu3oslgfql","titel":"Løftet","scrollToSection":null},{"adresse":"kompetenceloeftet/aarets-digitale-kompetenceloeft","params":null,"ikon":null,"id":"clomvo1yikc2x0buu1weslcnt","titel":"Årets pris","scrollToSection":null}]},{"id":"clmqkfwbhe1p30btc8kjan497","titel":"Videnshub","link":null,"dropdownLinks":[{"adresse":"videnshub","params":null,"ikon":null,"id":"clmqkfwbhe1p40btccogqdcrh","titel":"Overblik","scrollToSection":null},{"adresse":"videnshub","params":"?param=Analyse","ikon":null,"id":"clmqkfwbie1p60btcu2p5y0wt","titel":"Analyser","scrollToSection":null},{"adresse":"videnshub","params":"?param=Case","ikon":null,"id":"clptuufsrppm70aujd8iv7ikq","titel":"Cases","scrollToSection":null},{"adresse":"videnshub","params":"?param=Debat","ikon":null,"id":"clmqkfwbke1pa0btcb6jij66c","titel":"Debatindlæg","scrollToSection":null},{"adresse":"videnshub","params":"?param=Whitepaper","ikon":null,"id":"clmqkfwble1pc0btc25cdovs9","titel":"Whitepapers","scrollToSection":null}]},{"id":"clktc4g9npcxa0buj3a0ijiqb","titel":"Events","link":{"slug":"events","titel":"events","type":"landingsside"},"dropdownLinks":[]},{"id":"clk3vs9h6i6n80at76zq1m22d","titel":"Partnere","link":{"slug":"partnere","titel":"Partnere","type":"landingsside"},"dropdownLinks":[]},{"id":"clgz9efqgb8ec0bt8bbtxdbg2","titel":"Om os","link":null,"dropdownLinks":[{"adresse":"om-os","params":null,"ikon":null,"id":"clgz9efqgb8ed0bt87v7n6oay","titel":"Overblik","scrollToSection":null},{"adresse":"om-os","params":null,"ikon":null,"id":"clk2bpxbzu2b90btg192900g0","titel":"Mission & vision","scrollToSection":{"id":"cljino2uy7x6c0bumki1hhbbs"}},{"adresse":"om-os","params":null,"ikon":null,"id":"clnaie89aiclt0aup4r48ge9n","titel":"Fokusområder","scrollToSection":{"id":"clkbbacixoqvd0bru9g6uuo63"}},{"adresse":"om-os","params":null,"ikon":null,"id":"clk2boi6eu1fo0btgji49ryee","titel":"Stiftende medlemmer","scrollToSection":{"id":"cljikog906s0j0bum91vbuflx"}},{"adresse":"om-os","params":null,"ikon":null,"id":"clk2bn8uwu61t0bt6ioqpsko6","titel":"Bestyrelsen","scrollToSection":{"id":"cljibyj3lm5k50aukfm5qmz1n"}},{"adresse":"om-os","params":null,"ikon":null,"id":"clk2bnwocu6js0bt60dh01r71","titel":"Sekretariatet","scrollToSection":{"id":"cljigzqll42np0bumed907ok3"}},{"adresse":"ledige-stillinger","params":null,"ikon":null,"id":"cm654yfu2nzia06ur562jwks0","titel":"Ledige stillinger","scrollToSection":null}]}],"knapper":[{"adresse":"bliv-medlem","ikon":null,"id":"clgz9gotyaw060auile3ti9rp","label":"Bliv medlem"}]},"latestCases":[{"id":"cm00pgfjt3rvg07urnthalzdn","slug":"ai-skal-styrke-kundeoplevelsen-i-matas","titel":"AI skal styrke kundeoplevelsen i Matas","resume":"Når Matas implementerer AI-løsninger for at forbedre kundeoplevelsen og interne processer, skal de nøje afbalancere personalisering med respekt for privatlivets fred. For mens tillid tager lang tid at opbygge, kan den mistes på ingen tid.","billede":{"id":"cm00pjdfq3wiz07ur86tmk090","alt":null,"url":"https://media.graphassets.com/XMeVesRxC5Y8t1gAURVw","height":287,"width":339},"dato":"2024-08-19","faktabox":null,"indhold":{"html":"Matas har en strategisk tilgang til AI, som er dybt integreret i deres forretningsstrategi med det overordnede mål at forbedre kundeoplevelsen og effektiviteten af interne processer gennem implementering af AI-løsninger som en central del af deres digitale transformation. En væsentlig del af Matas' tilgang er implementeringen af PoC-projekter direkte i forretningen, hvor medarbejderne spiller en central rolle i at identificere og evaluere gode anvendelsesmuligheder, der løfter kvaliteten og effektiviteten af deres daglige opgaver.
Eksempler på Matas' aktuelle PoC-projekter inkluderer anvendelsen af AI-agenter som MAIA (Matas Artificial Intelligence Agent), der er designet til at øge effektiviteten, forbedre kvaliteten og reducere svartiden i Matas' kundeservice. MAIA er trænet med data fra de seneste 10 års kundeservicekorrespondancer for at sikre at tonen og svarene tilpasses virksomhedens kultur og syn på kunderelationer. Derudover har Matas implementeret en AI-assistent til deres sociale medier, som sikrer en ensartet tone of voice på tværs af virksomhedens 266 butikker i Danmark, hvilket kræver nøje koordinering og styring.
Matas lægger stor vægt på at opbygge tillid hos deres kunder i forhold til anvendelsen af AI-assistenter. Virksomheden stræber efter at forbedre rådgivningen og minimere fejlmarginen gennem AI-løsninger for at sikre en bedre kundeoplevelse. Samtidig står Matas overfor etiske dilemmaer ved brugen af de store mængder data, der ligger om kunden. Det kræver afbalancering mellem personalisering af kundeservices og respekt for privatlivets fred. Virksomheden navigerer disse udfordringer ved konsekvent at prioritere kundens tillid. For mens tillid tager lang tid at opbygge, kan den mistes på ingen tid.
Matas investerer også i medarbejdernes uddannelse og udvikler AI-relaterede kompetencer gennem interne workshops, hvilket styrker deres evne til at imødekomme fremtidens krav i en teknologidrevet verden. Denne strategiske tilgang til kompetencer sikrer, at Matas er rustet til at udnytte AIs fulde potentiale til fordel for både deres forretning og kunder.
"}},{"id":"cm00p4mmz38bp07urzg8adk7c","slug":"atp-har-besluttet-at-blive-en-fast-follower-og-anvende-ai-teknologier-til-at-forbedre-velfaerden-i-danmark","titel":"ATP har besluttet at blive en \"fast follower\" og anvende AI-teknologier til at forbedre velfærden i Danmark","resume":"ATP har truffet en strategisk beslutning om at ville anvende AI intensivt til at forbedre både interne processer og de serviceydelser, som ATP leverer til en bred del af den danske befolkning.","billede":{"id":"cm00p1yr3342107urtew4v28m","alt":null,"url":"https://media.graphassets.com/kRVnJQMMQOmumhPfL75z","height":615,"width":715},"dato":"2024-08-19","faktabox":null,"indhold":{"html":"I ATP er AI forankret i organisationens koncernledelse. ATP har nemlig truffet en strategisk beslutning om at ville anvende AI intensivt til at forbedre både interne processer og de serviceydelser, som ATP leverer til en bred del af den danske befolkning.
ATP går fra at være en "late follower" til en "fast follower" med støtte fra bestyrelsen og en dedikeret new-tech pulje. New-tech teamet rådgiver forskellige forretningsområder i koncernen, faciliterer afprøvninger af ny teknologi, særligt AI-løsninger, og hjælper med at udvikle medarbejdernes digitale kompetencer.
Det er centralt for ATP, at alle medarbejdere engageres i virksomhedens digitaliseringsagenda og er teknologisk nysgerrige. Der lægges stor vægt på at styrke medarbejdernes digitale forestillingsevne, da medarbejderen er tæt på de daglige udfordringer. Derfor har ATP gjort AI-værktøjer tilgængelige for alle medarbejdere, så de kan udforske teknologiens muligheder inden for rammerne af klare spilleregler og governance, som topledelsen har etableret. Desuden opfordres ATP's medarbejdere til aktivt at bidrage med forslag til og udvikling af potentielle AI-løsninger.
Støttet af New-tech teamet tester ATP mange AI-anvendelsesmuligheder for at identificere de projekter, der skaber størst værdi for både forretningen og borgerne. For at undgå "PoC graveyard" sikrer ATP, at nye teknologier integreres med kernesystemerne og overholder regulatoriske krav. Dette sikrer pålidelige og effektive AI-løsninger, der lever op til høje standarder for kvalitet og ansvarlighed, og i sidste ende forbedrer velfærden i Danmark.
Blandt en række AI-projekter tester ATP en AI-sprogmodel, der skal forbedre organisationens kundeservice. Med denne teknologi kan medarbejdere undgå det tidskrævende arbejde med manuelt at skrive referater efter hver samtale. I stedet genererer AI-assistenten automatisk et præcist referat baseret på samtalens indhold, som medarbejderen blot skal gennemlæse og godkende. Dette frigør værdifuld tid, der kan bruges til at betjene flere borgere, samtidig med at det sikrer en ensartet og høj kvalitet i borgernes journaler.
"}},{"id":"cm00otpor2o8k07upppw5ku8i","slug":"ai-i-erhvervstyrelsen-skal-goere-det-enkelt-og-attraktivt-at-drive-ansvarlig-virksomhed-i-danmark","titel":"AI i Erhvervstyrelsen skal gøre det enkelt og attraktivt at drive ansvarlig virksomhed i Danmark","resume":"Erhvervsstyrelsen er dedikeret til at udnytte AI-teknologiers potentiale til fulde for at opnå deres mål og sikre et effektivt og ansvarligt forretningsmiljø i Danmark.","billede":{"id":"cm00oqv9g2jhu07upveh7i3sh","alt":null,"url":"https://media.graphassets.com/P6MHinfzSwWgBGuTo7uz","height":676,"width":667},"dato":"2024-08-19","faktabox":null,"indhold":{"html":"Erhvervsstyrelsen har en ambitiøs tilgang til at integrere AI. AT-teknologier skal nemlig bidrage til, at forløse styrelsens overordnede formål: At gøre det enkelt og attraktivt at drive ansvarlig virksomhed og skabe udvikling i hele Danmark.
I Erhvervstyrelsen ses Digitalisering som et kraftfuldt redskab til at styrke samarbejdet med borgerne og understøtte Erhvervsstyrelsens mål om at forenkle og gøre det mere attraktivt at drive virksomhed i Danmark. Styrelsen udnytter AIs innovationspotentiale til at identificere og implementere effektive løsninger, som gavner både interne processer og samfundet som helhed.
Erhvervsstyrelsen vælger nøje mellem modne plug-and-play-løsninger og udviklingen af deres egne AI-løsninger, alt efter behov og markedets udvikling. Styrelsen udviser en grad af risikovillighed ved at udforske flere AI-anvendelsesmuligheder for at identificere de mest værdiskabende projekter. Denne tilgang afspejles tydeligt i styrelsens praksis med at teste PoC-projekter, hvor de aktivt lærer af både succeser og fejltagelser for at forfine tilgangen til AI-implementering.
En konkret AI-løsning, som Erhvervsstyrelsen har implementeret, er anvendelsen af machine learning teknologi til kontinuerligt at overvåge CVR-registeret i realtid. Dette fokus gør det muligt at prioritere ressourcerne mod de mest kritiske sager samtidig med at sikre, at pålidelige virksomheder ikke forstyrres unødvendigt. Deres tilgang bygger på avancerede modeller, der er trænet til at genkende risici og usædvanlig adfærd. Resultaterne taler for sig selv; AI er et effektivt værktøj, til at forløse styrelsens formål.
Erhvervsstyrelsen prioriterer omkostnings-effektivitet og vælger nøje de AI-løsninger, der bedst matcher deres specifikke formål og behov. Som offentlig styrelse er der en særlig opmærksomhed på behovet for at sikre etiske og juridiske rammer omkring AI-initiativerne. Erhvervsstyrelsen er dedikeret til at udnytte teknologiens potentiale til fulde for at opnå deres mål og sikre et effektivt og ansvarligt forretningsmiljø i Danmark.
"}},{"id":"clqbdscil8nw50cuqybvpegoh","slug":"ai-skal-goere-danske-bank-til-en-endnu-mere-attraktiv-arbejdsplads","titel":"AI skal gøre Danske Bank til en endnu mere attraktiv arbejdsplads","resume":"Danske Bank ser et stort potentiale i brugen af AI, og har været i gang i flere år.","billede":{"id":"cllf7rutrbkrw0bthomrh0lqr","alt":"Bo Svejstrup","url":"https://media.graphassets.com/ltHDaeurSSWtPJ1GfiWQ","height":999,"width":1000},"dato":"2023-12-06","faktabox":null,"indhold":{"html":"Som så mange andre virksomheder ser Danske Bank store potentialer i brugen af AI, og selvom de generative sprogmodeller som Chat GPT og AI-drevne co-pilots som Microsoft Bing først er blevet offentligt tilgængelige inden for det seneste år, har man i Danske Bank været i gang flere år.
Beslutningen om at bruge AI har været en løbende proces, som har udviklet sig over tid. I de 8 år, som jeg har været en del af Danske Bank, har vi haft fokus på AI og på at være på forkant med teknologi.
Projekterne kan groft sagt inddeles i tre kategorier. For det første er der intelligent automatisering, hvor software og robotter automatiserer hele eller dele af forretningsprocesserne. For eksempel inden for långivning, hvor rådgiverne har brug for at udfylde forskellige formularer, der ofte indeholder de samme data. For det andet bruger banken maskinlæring til blandt andet at analysere transaktionsdata, i bestræbelserne på at opdage svindel. Når algoritmen registrerer et potentielt svindelmønster, flages det for medarbejderne til yderligere undersøgelse, så medarbejderne ikke behøver at gennemgå hver enkelt transaktion manuelt. Endelig får Danske Bank hjælp fra advanced analytics til blandt andet at gennemføre risiko- og kreditvurderinger.
“AI-løsningerne hjælper os med at forbedre vores service til kunderne og frigøre tid til vores medarbejdere. De understøtter processer som långivning, svindelopdagelse og risikovurdering, hvilket er centrale aspekter af vores forretningsmodel. Og så er vi overbeviste om, at det er med til at gøre Danske Bank til en mere attraktiv arbejdsplads, at teknologien kan klare meget af rugbrødsarbejdet”, siger Bo Svejstrup.
Netop pointen om at gøre Danske Bank til en attraktiv arbejdsplads taler ind i et af de emner, der ligger mange virksomheder på sinde lige nu. Har vi de rette kompetencer nu og her, og hvordan rekrutterer vi til en fremtid med yderligere brug af AI? De samme spørgsmål har man stillet sig selv i Danske Bank, og her er Bo Svejstrup klar over, hvad der kræves for at følge med udviklingen.
“Implementering af AI stiller krav om en vis teknisk viden og forståelse for forretning. På kort sigt kræver det uddannelse og oplæring af vores medarbejdere. På lang sigt vil det kræve en vedvarende indsats for at holde trit med den teknologiske udvikling og sikre, at vi fortsat kan bruge AI på en sikker og effektiv måde. Vi er ikke nødvendigvis bekymrede for kompetencekravene, men vi er absolut opmærksomme på, at det kræver løbende udvikling og investering i vores medarbejderes kompetencer for at realisere strategien i Danske Bank”, siger Bo Svejstrup.
Derfor har Danske Bank implementeret forskellige aktiviteter, heriblandt en årlig ‘Skills Self-Assessment’, der giver en opdateret oversigt over medarbejdernes eksisterende kompetencer, og hvor virksomheden skal investere for fremtiden. Processen inddrager medarbejderne i at identificere, hvilke kompetencer der er brug for både nu og i fremtiden.
“Vi vil dyrke vi en læringskultur, hvor udvikling og træning er en kontinuerlig proces. Den teknologiske udvikling, herunder AI, skaber et øget behov for medarbejdere med teknisk baggrund og forståelse for forretningen. Men vi forventer også, at bløde færdigheder - såsom kritisk tænkning, problemløsning og evnen til at lære hurtigt - vil blive endnu mere afgørende, da vi skal tilpasse os hurtigt i et konstant forandrende teknologisk landskab”, siger Bo Svejstrup og fortsætter: “Derudover ser vi et stigende behov for medarbejdere, der kan fungere som bindeled mellem teknologi og forretning. Det er medarbejdere, der forstår teknologien, men også kan anvende den til at skabe værdi for vores kunder og forbedre vores forretning.”
Selvom potentialet i AI er enormt, er det ikke altid helt gnidningsfrit at indføre nye teknologier, fortæller Bo Svejstrup.
“Vi har stødt på udfordringer undervejs, for eksempel på et pilotprojekt med implementering af en chat-robot, hvor teknologien på det tidspunkt krævede for meget input fra vores medarbejdere for at give de ønskede resultater. Vi er nødt til at sikre os, at teknologien er moden nok til at levere ønskede resultater”, siger Bo Svejstrup, og afslutter: “Men vi overbeviste om at AI fortsætter med at vise et stort potentiale og at teknologien vil blive endnu mere skalerbar.”
"}}]},"__N_SSG":true}