Indsatsspor

For at sikre en bred og målrettet opkvalificering på tværs af samfundet har AI-kompetencepagten defineret ni indsatsspor. Hvert spor retter sig mod specifikke aktører, funktioner og behov – og skal fremme samarbejde, videnudvikling og konkrete handlinger.

Indsatserne omfatter blandt andet:

  • Udvikling af guides, læringsmaterialer og anbefalinger
  • Afprøvning og skalering af pilotprojekter
  • Vidensdeling gennem cases og netværk
  • Undersøgelser af barrierer, potentialer og kompetencebehov

1.

AI-kompetencer i det offentlige Danmark

Undersøger, hvilke strukturelle rammer der fremmer eller hindrer udviklingen af AI-kompetencer i den offentlige sektor. Sporet har fokus på ansvarlighed, tillid og faglighed.

2.

Fremtidens AI-kompetencer

Fremmer viden om, hvilke AI-kompetencer der bliver centrale i fremtidens uddannelsessystem og arbejdsmarked – fra grundskole til videregående uddannelser og livslang læring.

3.

AI-kompetencer og konkurrenceevne

Fokuserer på, hvordan ledelse, incitamenter og organisatorisk modenhed påvirker virksomhedernes evne til at omsætte AI-kompetencer til reel konkurrencekraft.

4.

AI-kompetencer i
borger- og kundekontakt

Deler viden om, hvilke kompetencer der er nødvendige for at anvende AI med empati, ansvar og dømmekraft i mødet medborgere og kunder.

Billede af cyklister i KBH
5.

AI-kompetencer i drift og produktion

Stimulerer læring om AI i tekniske og produktionsnære funktioner og udvikler perspektiver på, hvordan faggrupper i drift og produktion kan få en grundlæggende AI-forståelse.

6.

AI-kompetencer i administrative funktioner

Undersøger kompetencebehov blandt administrative medarbejdere og fremmer refleksion over etik, automatisering og digitalt ansvar i hverdagsfunktioner.

7.

AI-ledelseskompetencer

Udvikler perspektiver på, hvilke kompetencer ledere har brug for i mødet med AI-drevne forandringer – med fokus på strategi, etik, digital forestillingsevne og organisatorisk parathed.

8.

Metoder og akademi

Fremmer indsigt i, hvordan AI-kompetencer bedst udvikles og forankres – gennem videndeling om læringsformer, kvalitet og effekt i opkvalificering.

CWIAI
9.

Diversitet i AI

Deler viden om, hvordan AI-opkvalificering kan fremme inklusion og ansvarlighed – og undersøger, hvilke kompetencer der kræves for at modvirke bias og styrke mangfoldighed.