ATP har besluttet at blive en "fast follower" og anvende AI-teknologier til at forbedre velfærden i Danmark

ATP har truffet en strategisk beslutning om at ville anvende AI intensivt til at forbedre både interne processer og de serviceydelser, som ATP leverer til en bred del af den danske befolkning.

ATP har truffet en strategisk beslutning om at ville anvende AI intensivt til at forbedre både interne processer og de serviceydelser, som ATP leverer til en bred del af den danske befolkning.

I ATP er AI forankret i organisationens koncernledelse. ATP har nemlig truffet en strategisk beslutning om at ville anvende AI intensivt til at forbedre både interne processer og de serviceydelser, som ATP leverer til en bred del af den danske befolkning.

ATP går fra at være en "late follower" til en "fast follower" med støtte fra bestyrelsen og en dedikeret new-tech pulje. New-tech teamet rådgiver forskellige forretningsområder i koncernen, faciliterer afprøvninger af ny teknologi, særligt AI-løsninger, og hjælper med at udvikle medarbejdernes digitale kompetencer. 

Det er centralt for ATP, at alle medarbejdere engageres i virksomhedens digitaliseringsagenda og er teknologisk nysgerrige. Der lægges stor vægt på at styrke medarbejdernes digitale forestillingsevne, da medarbejderen er tæt på de daglige udfordringer. Derfor har ATP gjort AI-værktøjer tilgængelige for alle medarbejdere, så de kan udforske teknologiens muligheder inden for rammerne af klare spilleregler og governance, som topledelsen har etableret. Desuden opfordres ATP's medarbejdere til aktivt at bidrage med forslag til og udvikling af potentielle AI-løsninger.

Støttet af New-tech teamet tester ATP mange AI-anvendelsesmuligheder for at identificere de projekter, der skaber størst værdi for både forretningen og borgerne. For at undgå "PoC graveyard" sikrer ATP, at nye teknologier integreres med kernesystemerne og overholder regulatoriske krav. Dette sikrer pålidelige og effektive AI-løsninger, der lever op til høje standarder for kvalitet og ansvarlighed, og i sidste ende forbedrer velfærden i Danmark.

Blandt en række AI-projekter tester ATP en AI-sprogmodel, der skal forbedre organisationens kundeservice. Med denne teknologi kan medarbejdere undgå det tidskrævende arbejde med manuelt at skrive referater efter hver samtale. I stedet genererer AI-assistenten automatisk et præcist referat baseret på samtalens indhold, som medarbejderen blot skal gennemlæse og godkende. Dette frigør værdifuld tid, der kan bruges til at betjene flere borgere, samtidig med at det sikrer en ensartet og høj kvalitet i borgernes journaler.

Udgivelsesdato

Udgivelsespapir

Indsigter fra Digital Dogmes Executive Roundtables