Microsoft og Aarhus Kommune: Digital opkvalificering af ledige
Jobcenter Aarhus, Microsoft og Atea vil opkvalificere højtuddannede ledige gennem intensivt forløb.
Jobcenter Aarhus, Microsoft og Atea vil opkvalificere højtuddannede ledige gennem intensivt forløb.
”Jobcenter Aarhus, Microsoft og Atea vil opkvalificere højtuddannede ledige gennem intensivt forløb”, står der i pressemeddelelsen fra Atea den 10. marts 2022. Dette offentlig-private partnerskab skal hjælpe højtuddannede jobsøgende og dagpengemodtagere i Aarhus tættere på arbejdsmarkedet ved at opkvalificere deres IT-kompetencer, så de matcher den stigende efterspørgsel hos virksomhederne. Partnerne er gået sammen om at tilbyde Microsoft-certificeringer og fysiske rammer til at hjælpe opkvalificeringen på vej.
Samarbejdet har kørt over fire år, og succesraten er tydeligt positiv. Der er gode resultater at hente, som Mikael Ekman, Politisk Direktør fra Microsoft, fortæller:
”Over 90 pct. har forladt jobsøgende-kategorien. De har fået job. Det, må man sige, er en god succesrate.”
Succesen skal bl.a. findes i samarbejdet, som består af tre aktører, der på hver deres måde har budt ind på bedste vis med et fælles formål om at hjælpe ledige med en akademisk baggrund ind på arbejdsmarkedet via opkvalificering. Det har været IT-virksomheden Atea som en lokal aktør, hvor man har kunne bruge deres faciliteter og eksperter. Det har været Microsoft som teknologileverandør med de certificeringer og tekniske opkvalificeringsmoduler, som de stiller til rådighed, og så jobcentret i Aarhus kommune, der har taget den overordnede projektledelse og stået for at udvælge de rette kandidater til forløbene.
”Stor ros til Aarhus kommune og særligt til jobcentret. De ville gerne stable det her på benene. Lave et sprint for arbejdsløse akademikere, som der desværre er en del af i Aarhus. De bruger så vores certificeringer, og vi stiller gerne op og præsenterer det indledningsvist, men jobcentret udpeger og identificerer de jobsøgende, og de har været gode til at identificere de rigtige. Sammen med Atea, der ligger lokaler til, tager jobcentret sig også af al koordination. De betaler selv for certificering og eksamen. Det har været super tjekket fra jobcentrets side. Det har kørt snorlige – og det har efter min vurdering gjort forskellen for et succesfuldt opkvalificeringsforløb.” fortæller Mikael Ekman.
Der var ikke en større startplan for samarbejdet og for projektet. Som Mikael Ekman fortæller:
”Ingen vidste, om det ville fungere i Aarhus kommune. Gode kolleger byggede flyet undervejs. Vi satte det i gang, og vi evaluerer så løbende”.
På den måde var det fælles forsøg på at finde løsninger på udfordringen om, at IT-branchen skriger på arbejdskraft. En udfordring som Microsoft både ønsker og ser sig selv tage et ansvar i.
På spørgsmålet om, hvorvidt tilgangen og samarbejdet kan implementeres i andre kommuner med samme succes, svarer Mikael Ekmann:
”Udfordringen er altid; kan man skalere sådan noget her? Kan man lave det til et format, som andre kommuner kan tage ned og kopiere? Kunne man lave en step-by-step guide, der hjælper andre i gang? Og her handler det selvfølgelig også om ressourcerne på de interne linjer. Det gælder hos os i Microsoft og også hos Atea. Det er sommetider svært ved at stille med de rigtige folk. Vores medarbejdere er travle i dagligdagen, og vi skal finde tid til at stille op til møderne. For de fleste er det interessetimer og passionen, der driver værket. Derfor fungerer det også bedst der, hvor der er ildsjæle som i Aarhus kommunes jobcenter, der bærer det lokale ejerskab og påtager sig projektledelsen.”
Britt Mc Carthy Mors, Training Program Manager, hos Microsoft:
”Det er ingen hemmelighed, at man bliver målt og vejet i alle salgsorganisationer. Derfor kræver det altid et aktivt tilvalg, når medarbejdere investerer i frivillig opkvalificering. Heldigvis har vi i Microsoft fundet veje til at incentivere medarbejderne til at gøre, hvad vi kan, for at ’betale tilbage’ til samfundet. Blandt andet gennem årlige frivillighedsdage og et internt netværk for frivillige.