Konference: Fremtiden er digital og grøn - og i SMV’erne skal lederne indse alvoren
Den 6. december var Digital Dogme og DI Digital værter for årskonferencen Danmarks Digitale Kompetencer, hvor topledere og fagfolk kom med interessante budskaber.
Den 6. december var Digital Dogme og DI Digital værter for årskonferencen Danmarks Digitale Kompetencer, hvor topledere og fagfolk kom med interessante budskaber.
Hvordan sikrer vi, at erhvervslivet har adgang til en arbejdsstyrke med de rette digitale kompetencer? Dette vigtige spørgsmål var udgangspunktet, da Digital Dogme i samarbejde med DI Digital tirsdag afholdt konferencen Danmarks Digitale Kompetencer.
Cirka 200 deltagere var samlet i Industriens Hus til inspiration, hvor en række af Danmarks dygtigste erhvervsledere kom med løsninger til tre konkrete udfordringer:
- hvordan vi gør arbejdsstyrkens digitale kompetencer klar til en grøn og bæredygtig fremtid?
- hvordan vi sikrer, at SMV’erne har adgang til de rette digitale kompetencer?
- hvordan vi øger den digitale inklusion på arbejdsmarkedet?
Partner i HBS Economics Andreas Højbjerre slog alvoren fast under sin præsentation af Det Digitale Kompetencebarometer 2022, hvor han konstaterede, at 310.000 medarbejdere mangler digitale kompetencer.
"Det er en forsvindende lille del af de jobs, der er i dag, som ikke er digitale, og derfor skal et stigende antal medarbejdere også kunne mestre digitale programmer og løsninger,” sagde Andreas Højbjerre.
Som noget nyt ser årets barometer også på behovet for grønne kompetencer til digitale omstilling.
“Vi ser ind i et arbejdsmarked, hvor man som medarbejder både skal kunne orientere sig i det grønne og det digitale. Dette er efter alt at dømme en udvikling, som kun lige er begyndt,” lød det fra Andreas Højbjerre.
Tre trin mod grønne, digitale kompetencer
Den grønne omstilling og koblingen til arbejdsstyrkens digitale kompetencer var også omdrejningspunktet for eftermiddagens første samtale mellem adm. direktør i Microsoft, Nana Bule, og managing partner i BCG, Marianne Dahl. Vært på TV2 Gertrud Højlund modererede.
"Vi har talt længe om manglen på digitale kompetencer, det er blevet accelereret af behovet for grønne kompetencer,” lød det fra Marianne Dahl.
Nana Bule slog fast, at der er et afgørende samspil mellem den digitale og grønne omstilling eksempelvis inden for energiproduktion og CO2-økonomi.
“Det digitale og det grønne går hånd i hånd. Der er tale om en fuldstændig parallel omstilling, som gør, at behovet for kompetencer er dobbelt så stort især inden for data og kunstig intelligens. Dette gælder inden for energieffektivisering- og besparelser, udbygning af vedvarende energi m.v.,” sagde Nana Bule.
Der skal tre ting til for at komme i mål, noterede Marianne Dahl: En kortlægning af behovet for grønne fagkompetencer, certificeringer og en klar plan.
“Vi skal vide, hvordan vi konkret vil levere på de kompetencemangler, vi identificerer. En konkret handlingsplan på nationalt niveau og på virksomhedsniveau er halvdelen af vejen mod at løse problemet,” sagde Marianne Dahl.
Udvikle eksisterende talenter
Dagens keynote var Stine Foged Jacobsen, senior director, digital delivery i Lundbeck, der investerer et tocifret millionbeløb på digitalisering om året. Dette sker primært internt og gennem opkvalificering.
“Digitalisering handler om mennesker. Vi har både højt kvalificerede medarbejdere i forskningsafdelingerne og medarbejdere i produktionen, hvor en tredjedel ikke kan bruge en mobiltelefon. Men vi skal have alle med, derfor arbejder vi for at udvikle løsninger, som er lette at bruge for alle,” lød det fra Stine Foged Jacobsen, som opfordrede deltagerne til at kigge indad frem for udad i jagten på talent:
“Når det handler om kampen om at tiltrække talent, kan vi vist godt blive enige om, at talenterne vandt. Vi har fokus på at udvikle de talenter, vi allerede har.”
Alle skal med på rejsen
Også Københavns Lufthavne og Danske Bank, som er medstiftere af Digital Dogme, har erfaring med at opkvalificere forskellige medarbejdergrupper. Lufthavnen kørte over 1100 uddannelsesforløb under corona-krisen, hvor også Danske Banks 22.000 ansatte pludselig skulle vænne sig til nye måder at arbejde på, fortalte bankens CTO, Bo Svejstrup.
“Vi bad medarbejderne servicere kunderne hjemmefra. Det interessante er, at kunderne stadig efterspørger muligheden for onlinemøder, og mere end 70 pct. af kundemøderne er stadig digitale. Det er en kæmpe forandring og beviser, at denne omstillingsparathed hos medarbejderne virker. Det fokuserer vi meget på”.
Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne, understregede under samtalen, at udviklingen kun går én vej for den store arbejdsplads: Mere og mere digitalisering. Den rejse skal alle i organisationen med på:
“Vi presser på for at digitalisere endnu mere. Det handler om vores konkurrenceevne. Alle skal ikke kunne programmere, men alle skal kunne forstå grundlæggende digitale teknologier. Vi vil gerne opkvalificere vores medarbejdere frem for at hente kompetencer udefra, netop fordi de ved noget om at drive lufthavn, hvilket er det vigtigste,” lød det fra Woldbye:
“Langt de fleste medarbejdere har været med på opkvalificeringen, som vi forsøger at gøre nær ved at bruge apps m.m. Så synes medarbejderne helt grundlæggende, at opkvalificering er sjovt”.
Bo Svejstrup bakkede op:
“Opkvalificering handler jo meget om at involvere folk, så medarbejderne er med til at udvikle sig selv og nedbryde barrierer, de måtte opleve”.
Skub til SMV’erne
Dagens sidste samtale var mellem COO i softwarevirksomheden Hesehus, Mette Reinholt Mortensen, og Thomas Hofman-Bang, som ud over at være adm. direktør i Industriens Fond, der støtter Digital Dogme, er meget optaget af SMV’ernes digitale opgradering.
Sidstnævnte slog flere gange fast, at ledelsen i den enkelte virksomhed skal se behovet - også i en travl hverdag.
“Der er generelt brug for et stor digitaliseringsløft, som kan understøtte SMV’ernes forretning. De skal have et skub bagi, for de har ikke tiden. Det begynder med ledelsen, som vi skal have i tale,” konstaterede han:
“Vi forsøger derfor at sætte lederne sammen, så de kan inspirere hinanden eksempelvis med konkrete projekter, hvor lederne kan se, hvordan de kan bruge mere data og teknologi i deres forretning. De kommer ingen vegne uden en øjenåbner.”
Mette Reinholt Mortensen opfordrede til samarbejde frem for konkurrence virksomhederne imellem:
“Vi kan og skal hjælpe hinanden som SMV’ere, så vi skaber en større pool at talent, frem for at stjæle fra hinanden. Det handler om at få de digitale talenter indenfor,” sagde hun og fortsatte:
“Den måde, som digitale talenter bliver opkvalificeret, er også ved at sende dem ud blandt andre. Du skal derfor turde åbne dig op som virksomhed. Og give talentene rum for at de kan videreudvikle sig, for de er superdygtige til selv at finde mennesker, de kan lære af. De skal bare have plads, så de kan tage ansvar til egen læring.”
Danmarks Digitale Kompetencer vender retur den 23. november 2023.
Download Det Digitale Kompetencebarometer 2022
Udgivelsesdato